The historie zeleného čaje v Japonsku je dlouhá a zajímavá. Čaj nejprve pochází z Číny, ale brzy poté, co se dostal na ostrovy, začal měnit formu a stal se jedinečně japonským. 🇯🇵
V dnešní době se čajová kultura a produkce Japonska vyrovnala svému pevninskému protějšku. V tomto článku budeme sledovat historie čaje v Japonsku a podívejte se, jak se vyvinul v nápoj, který známe dnes.
Podíváme se také na historie japonského čajového obřadu, a dozvíte se, jak se čaj stal tak důležitou součástí japonské kultury.
Bez dalších řečí můžeme začít! 👇
Origins, Developments & Historie zeleného čaje v Japonsku

Než budeme mluvit o historie zeleného čaje v Japonsku, nejprve se musíme ponořit do historie čaje v Číně. Ačkoli má Japonsko dlouhou a bohatou historii spotřeby čaje, je důležité poznamenat, že byl přivezen z Číny.
I když nikdo skutečně neví, kde byla čajovník poprvé objeven, většina souhlasí s tím, že rostlina se poprvé začala používat v provincii Yunnan v Číně během dynastie Shang mezi 1500-1046 př.nl.
Stejně jako ostatní bylinné směsi té doby byly čajové lístky s největší pravděpodobností rozemlety a vloženy do vroucí vody, aby se použily jako druh léčivého nálevu.
Bylo to spíše jako polévka než to, co bychom podle dnešních standardů považovali za čaj. Čaj se dovážel po celé Číně a bylo to v provincii Sichuan, kde se předpokládá, že poprvé nabyl podoby, kterou známe dnes, aniž by se přidával do jiných bylin.
2. století před naším letopočtem - Nejstarší fyzické záznamy o spotřebě čaje v Číně

Nejstarší fyzické záznamy o čaji byly nalezeny až v roce 2016 v mauzoleu císaře Jinga z Hanu.
To naznačuje, že čaj byl konzumován císaři již ve 2. století před naším letopočtem, přičemž věrohodné písemné záznamy naznačují, že se pil mnohem dříve.
Nikdo s jistotou neví, kdy byl čaj poprvé konzumován jako stimulant, ale v roce 220 n. l. v lékařském textu Shi Lun (食论) od Hua Tua, který prohlásil: „Pít hořké t'u neustále vede k lepšímu myšlení."
Tato zvýšená koncentrace poskytovaná pitím čaje jej učinila velmi užitečným pro čínské mnichy. Pokud vás zajímá zelený čaj z Číny, přečtěte si náš článek 👉 Zjistěte vše, co potřebujete vědět o zeleném čaji z Číny
8. století - Čínský mnich vyvážel čaj do Japonska

Toto je místo historie čaje v Japonsku skutečně začalo. Nejstarší záznamy o konzumaci čaje v Japonsku pocházejí z 8. století.
Během této doby bylo město Nara prvním trvalým hlavním městem Japonska a čínské čaje byly konzumovány mnichy a císařem.
Bylo běžné, že buddhističtí mniši a diplomaté podnikali cesty do Číny a přinášeli kulturní praktiky, stejně jako literaturu a umění, aby je mohli sdílet s lidmi v Japonsku. Čaj byl jednou z praktik, které se dostaly z Číny do Japonska.
Vliv buddhistické kultury
Mniši byli mezi prvními, kteří konzumovali čaj v raném Japonsku, a zjistili, že čaj jim pomohl zůstat v klidu a bdělosti během dlouhých období meditace.
Nyní víme, že je to způsobeno kombinací kofeinu a l-theaninu, která je pro čajovník téměř jedinečná. L-theanin stimuluje aktivitu mozkových vln alfa, což jsou stejné mozkové vlny stimulované během meditace.
12. století - Monk Eisai & samuraji

The historie čaje v Japonsku začalo to být opravdu zajímavé, jakmile se na ostrovech začal pěstovat čaj. Ačkoli existují záznamy o konzumaci čaje v Japonsku již v 8. století, první záznam o pěstování této rostliny v Japonsku byl až v roce 1191, kdy mnich Eisai přivezl z Číny čajová semínka a zasadil je na pozemcích chrámu Kozanji mimo Kjóto.
Tento chrám je v pohoří Toganoo. Čaj Toganoo byl kdysi považován za nejlepší čaj v celém Japonsku a mnozí považovali čaj za pravý pouze tehdy, pokud byl pěstován v této oblasti.
Zdravotní přínosy čaje
The historie čaje v Japonsku začaly přecházet z chrámů do zbytku země. V roce 1211 napsal Eisai knihu „kissa yojiki“ o zdravotních přínosech čaje a poprvé si toho začali všímat i lidé jiní než mniši a císaři.
V roce 1214 zavedli Eisai čaj do třídy samurajů. Hodnota čaje pro samuraje byla původně omezena na pomoc při léčbě jejich kocoviny, ale později ji přijali, jakmile přijali principy zenového buddhismu.
Čajový a zenový buddhismus se v historii často prolínaly. Dogen dokonce zahrnul poznámky o podávání čaje během buddhistických rituálů a Muso Soseki dokonce prohlásil, že „čaj a zen jsou jedno“.
13. století - čaj se stal symbolem postavení mezi válečníky a vyšší společností

Před rozvojem moderního čajového obřadu byl čaj vnímán jako příležitost pro vyšší třídy předvést své bohatství. Pořádali setkání v honosných čajovnách kolem Kjóta, aby předvedli svůj exotický čaj a čajové nádobí.
To lze vidět v příběhu šóguna Ashikaga Yoshimasy, hlavního obyvatele Ginkakuji neboli „stříbrného pavilonu“ mimo Kjóto. Právě zde pořádal čajová setkání vyšších tříd, aby v pozlacené čajovně předvedl své znalosti o čaji a své drahé čajové nádobí.
Bylo to tady historie japonského čajového obřadu začal, ale musel by projít radikální transformací, aby se stal tím, co uznáváme dnes.
15. století – Japonský čajový obřad prošel radikální změnou hodnot

Není nikdo, kdo by přispěl více historie japonského čajového obřadu víc než Sen no Rikyu. Rikyu, který se narodil během bouřlivého období Sengoku v rodině obchodníků, se rozhodl udělat si jméno v době překvapivě vysoké sociální mobility.
V té době byla čajová setkání způsobem, jak posílit dynamiku moci. Mocní a bohatí lidé by měli další, aby ukázali svou prestiž a sofistikovanost.
Pak přišel Sen no Rikyu s pokornější vizí, jak by měl čajový obřad vypadat. Spíše než pozlacenou fasádu Rikyu obhajoval rustikální a malou čajovnu daleko od hluku města. Právě zde Rikyu naplánoval účel a postup pro čajový obřad a zanechal na něm svou stopu historie japonského čajového obřadu.
Sen no Rikyuovu vizi
Vnitřek čajovny je skromně vyzdoben. Každý čajový obřad sleduje nějaké téma a toto téma je jednoduše sděleno pomocí květinového aranžmá a svitku. Tématem dnešního čajového obřadu je „dřevo“ a květinové aranžmá přenáší listy začínající opadávat ze stromů.
Svitek na stěně vyjadřuje záměr očistit naše srdce před nadcházející zimní sezónou. Téma „dřeva“ je vyjádřeno i v předmětech používaných při čajovém obřadu. Zde je držák na vonné tyčinky vyrobený z bambusu shromážděného kolem Uji. Existuje také další malý předmět, který se používá k výrobě specifické vůně v čajovně. Zbytek předmětů slouží k přípravě slavnostní matcha.
17. století - Zlatý věk čajového obřadu
Wa (harmonie)
První krok čajového obřadu nezačíná, když vejdete dovnitř čajovny, ale ve skutečnosti na cestě vedoucí k ní. Při procházce po této cestě si hosté očišťují srdce a myšlenky a nechávají za sebou své světské starosti.
V symbolickém gestu si hosté před vstupem do čajovny také očistí ruce a ústa v této vodě. To jim umožňuje smýt prach z vnějšího světa.
Hosté pak čekají před čajovnou, aby uklidnili svou mysl, než vstoupí. Čajový obřad je postaven na filozofii Wa, Kei, Sei, Jaku. Harmonie, respekt, čistota a klid. Pochopení těchto principů je klíčovou součástí porozumění historie japonského čajového obřadu.
Příklad „wa“ nebo Harmony je zobrazen v zahradách kolem čajovny. Zahrady mají být rozšířením okolní flóry, žijící v souladu s přírodou.
Kei (respekt)
Dalším pojmem je „Kei“ neboli respekt. Hosté musí respektovat všechny věci, bez ohledu na jejich postavení nebo postavení v životě.
To se demonstruje u vchodu do čajovny, kam hosté prolézají malými dvířky. Aby se dostali přes dveře, musí se uklonit. Samuraj se musí klanět, císaři se musí klanět a obyčejní lidé se musí klanět. Jakmile jste v čajovně, všichni hosté jsou si rovni, bez ohledu na jejich postavení venku.
Sei (čistota)
Třetí koncept „Sei“ neboli čistota předvádí čajový mistr, jakmile hosté vstoupí do místnosti. Sérií rafinovaných pohybů čajový mistr čistí a čistí náčiní používané při obřadu.
Pojem „Sei“ se nevztahuje pouze na čistotu fyzickou, ale také na čistotu duchovní a duševní. Hosté si při vstupu do čajovny potřebují očistit mysl od myšlenek a starostí. Jen tak si budou moci v tichosti vychutnat něco tak jednoduchého, jako je miska čaje.
Jaku (elegance a klid)
Nakonec, poté, co jsou všechny tři koncepty objeveny a přijaty, mohou všichni lidé v obřadu ztělesňovat „Jaku“ neboli klid. Toto byla vize, kterou měl Sen no Rikyu pro čajový obřad a jeho učení stále žije, nejen uvnitř čajovny, ale také venku.
Jaké jsou různé kroky čajového obřadu?
K přípravě matcha na čajový obřad musí hostitel nejprve připravit čajovou metlu a čajovou misku. Nalévá horkou vodu z železné konvice do čajové misky, aby se zahřála. Potom vezme metličku na čaj a jemně ji namočí z každé strany.
To dělá dvě věci, jednak to zahřeje čajovou misku, aby nevychladla matcha příliš rychle, a také to udělá bambusovou metlu poddajnější.
Šlehací metla na čaj Chasen je vyrobena z jednoho kusu bambusu s velmi jemnými štětinami, které se mohou zlomit, pokud je příliš křehká. Proto před přípravou čaje nejprve jemně pohybuje metličkou ve vodě.
Hostitel pak odhodí vodu do Kensui nebo misky na odpadní vodu.
Přidání do Matcha
Mísa je pak vyčištěna jiným typem látky zvané Chakin. Jakmile je miska důkladně vyčištěná, je čas přidat matchu. Hostitel přidá do misky dvě velké odměrky matchy.
V tomto případě hostitel připravuje Usucha, normální matchu, ale může také použít více matchy a méně vody, aby vytvořila silnou koichu nebo hustou matchu.
Příprava Matcha
Poté se do misky přidá voda pomocí Hishaku. Nakonec hostitel zahájí šlehání matchy. Bambusová metla je speciálně navržena tak, aby perfektně míchala matchu s vodou.
Šlehací metla také vytváří v čaji malé vzduchové bublinky, které mu dodávají jemnou a krémovou chuť. Hostitel začíná seškrabováním boků misky a poté se přesune do diagonálního pohybu, aby vytvořil pěnovou texturu.
Představení Matchy
Jakmile je matcha připravena, hostitel předloží misku hostovi s nejzdobnější stranou k nim. Je to projev pokory a respektu, který umožňuje ostatním vychutnat si tu nejkrásnější část mísy.
Když host skončí s matchou, položí misku na druhou část podložky Tatami.
Základní nádobí používané při japonském čajovém obřadu
Důležitá součást porozumění historie japonského čajového obřadu rozumí nádobí používanému při čajovém obřadu. Každý z nich posiluje principy a účel čajového obřadu, takže má nejen praktický význam, ale také symbolický význam.
Chakin

Tento ručník je v pořádku, aby se namočil, což ho odlišuje od Fukusa, který má zůstat suchý během čištění čajového náčiní.
Chakin je vyroben výhradně z konopí a používá jej čajový mistr k čištění chawanu nebo miska matcha během čajového obřadu.
Tento proces čištění zdůrazňuje jeden ze základních principů čajového obřadu, čistotu, díky které je chakin ještě důležitější součástí japonského čajového obřadu. historie zeleného čaje v Japonsku.
Chasen

The pronásledovat nebo metla matcha je pravděpodobně nástroj, který většina lidí pozná. Toto je nejlepší nástroj, pokud jde o šlehání čaje matcha.
Je vyrobena z jednoho kusu bambusu a má 80-100 malých štětin, které se pohybují ve vodě a provzdušňují čaj.
Na vrchu matchy se tak vytvoří pěkná světle zelená pěna, která může čaji dodat hladší a krémovější chuť a konzistenci. Chasen matcha metla je již dlouho protkaná s historie zeleného čaje v Japonsku.
chashaku

Chashaku je speciálně navržena tak, aby byla tou nejlepší lžící pro nabírání prášku matcha a je klíčovou součástí čajového obřadu.
Design se může na první pohled zdát jednoduchý, ale má pár klíčových funkcí, které mohou přípravu matcha usnadnit. Za prvé, má více vertikální design ve srovnání s horizontálním designem většiny kuchyňských lžic. Díky tomu se chashaku snáze nabírá z užších nádob jako plechovka od matcha.
Druhým klíčovým prvkem designu je, že chashaku je docela dobrý nástroj pro měření. Stačí dvě vrchovaté lžíce chashaku a budete mít dokonalé množství prášku na vytvoření misky čaje matcha.
Chawan

Po chasen, chawan popř miska matcha je pravděpodobně druhým nejznámějším nástrojem používaným při čajovém obřadu.
Na první pohled to může vypadat jako obyčejná mísa, ale stejně jako u chashaku existuje několik klíčových funkcí, které pomáhají zlepšit čajový obřad. Za prvé, má strmější stěny, což usnadňuje šlehání čaje matcha bez rozlití.
Je také vyroben z husté hlíny, která pomáhá zprostředkovat pocit důležitosti a také pomáhá udržovat čaj matcha teplý, pokud je předehřátý.
Nakonec má obvykle krásný vzor na straně, která má být otočena směrem k hostovi, aby demonstrovala jeden ze základních principů japonského čajového obřadu.
Jedním ze základních principů japonského čajového obřadu je respekt, což se projevuje tím, že host umožňuje ostatním při pití čaje matcha dívat se na tu nejkrásnější stranu chawanu.
Fukusa

Na rozdíl od Chakina má tento ručník zůstat suchý a používá se k čištění předmětů používaných při čajovém obřadu, jako je natsume a chashaku.
Tato látka je vyrobena z hedvábí spíše než z konopí a je obvykle držena kolem pasu čajového mistra, dokud není připravena k rozvinutí na začátku čajového obřadu.
Poté, co čajový mistr dokončí použití fukusy, složí ji zpět stejným způsobem a položí ji zpět na opasek.
Hishaku

Hishaku je bambusová naběračka používaná k nabírání vody z železného hrnce do mísy matcha.
Čajový mistr naplní hishaku do poloviny vodou, aby mohl připravit čaj matcha.
Hishaku lze také použít mimo chrámy jako součást očistného rituálu, ale ty bývají mnohem větší.
Kama
Kama je železný hrnec používaný k ohřevu vody během čajového obřadu. Když vejdete do čajovny, můžete si všimnout čtvercového otvoru vytesaného v podložkách tatami. To je místo, kde je uvnitř umístěn kama nebo železný hrnec a je vyložen bronzovým, žáruvzdorným materiálem, který také obsahuje žhavé uhlíky na dně. Tyto žhavé uhlíky jsou způsob, jakým se voda zahřívá během čajového obřadu.
Natsume
Natsume se také nazývá „caddy na čaj“ a je to malá nádoba používaná k přepravě prášku matcha během čajového obřadu. Prášek matcha, který je zde uvnitř, bude obvykle předsíván, což hostiteli ušetří další krok v čajovém obřadu. To je obvykle vyrobeno z lakovaného nebo neopracovaného dřeva a dostalo jméno, protože připomíná ovoce jujuba, které se v japonštině nazývá natsume.
18. století – Přejděte na listový čaj
Po stovky let bylo Uji centrem pěstování čaje v raném Japonsku a dodnes si mnoho z tohoto postavení zachovává, zejména pro matcha. Mnoho turistů přichází do Uji každý rok, aby se zúčastnili čajových obřadů v čajovně Taihoan a navštívili mnoho obchodů s matcha mezi stanicí Uji a chrámem Bjódoin.
Přicházejí se také dozvědět o historie zeleného čaje v Japonsku. V okolních oblastech Ogura a Ujitawara je také mnoho historických památek, které připomínají vynález Sencha a Gyokuro čaj.
V letech 1500 a 1600 byla matcha primárním způsobem konzumace zeleného čaje v Japonsku, ale to vše se změnilo s vynálezem Nagatani Soen.
Tento pěstitel čaje v Uji zjistil, že spíše než drcení čajových lístků na prášek, mohou být napařeny, rolovány a sušeny, aby si zachovaly svou chuť po dlouhou dobu.
Poté se daly připravit v konvici a nalít do sklenice. Tento objev umožnil Nagatani Soen popularizovat použití Sencha čaj, nyní zdaleka nejběžnější druh zeleného čaje v Japonsku.
Dětský domov Nagataniho Soena je nyní oblíbenou turistickou atrakcí a na památku jeho objevu byla postavena nedaleká svatyně. Sencha v roce 1737.
Větší japonské čajové společnosti financují údržbu této svatyně, aby vzdaly úctu otci moderní Japonský zelený čaj. Pokud někdy navštívíte Uji, může to stát za krátký výlet do Ujitawary a podívat se na tuto stránku na vlastní oči.
19. Inovace a industrializace
Jako většina věcí, historie čaje v Japonsku se radikálně změnila během průmyslové revoluce. Důležitý objev v historii japonského zeleného čaje se stal na malém místě v Ogura.
Obchodník s čajem jménem Yamamoto Kahei cestoval po Japonsku, aby studoval pěstování čaje, a všiml si, že některé rodinné farmy zakrývají své čajovníky, aby je chránily před chladem.
Tím, že odřízl rostlinám sluneční světlo, ve skutečnosti čaj zesládl. Začal tuto metodu zavádět a v roce 1841 vytvořil dlouhý stínovaný čaj, který během výrobního procesu vytvořil zelený zbytek. Pojmenoval tento čaj Gyokuro nebo „Jade Dew”
Gyokuro se proslavil svou charakteristickou sladkou a slanou chutí, což vyvolalo renesanci ve výrobě japonského zeleného čaje. Farmáři nyní mohli experimentovat s různými úrovněmi stínování, různými technikami napařování, rolování a sušení, aby vytvořili širokou škálu čajových odrůd, které dnes vidíme.
20. století

Na počátku 20. století byla objevena další důležitá metoda výroby čaje a to pražení. Tato praxe začala v Kjótu a později se rozšířila do celého Japonska.
Pražením čajů byli farmáři a producenti schopni vytvořit zcela jedinečný zážitek z degustace, rozehrávající tyto teplejší tóny kávy, karamelu a čokolády.
Od poloviny 20. století se proces výroby čaje v Japonsku stal více industrializovaným. Sklizeň čaje mohla být prováděna strojově, stejně jako napařování, rolování a sušení.
To umožňuje farmářům vyrábět čaj efektivněji s méně manuální prací. Některé čajové továrny v Japonsku jsou téměř zcela automatizované, berou čerstvé lístky a pohybují je ve výrobě pomocí řady dopravníkových pásů.
Moderní den
The historie čaje v Japonsku není konec! V moderním Japonsku je nyní nejběžnějším způsobem konzumace čaje v lahvové formě.
Tyto čaje připravené k pití se prodávají v prodejních automatech prakticky na každém rohu ulice v Tokiu. Udržují nápoje horké v zimě a chladné v létě. Ačkoli tyto čaje nejsou nic blízkého čerstvě uvařeným sypaným čajům, tyto neslazené lahvové čaje běžně převyšují slazené nealkoholické nápoje, což je docela úspěch. To ukazuje, že láska k čaji v moderní společnosti v dohledné době nezmizí.